Valuation Värderingsrapport är en komplett företagsvärdering på 28 sidor. Syftet med rapporten är att ge en lättöverskådlig, oberoende bedömning av värdet på ett bolag...
Läs merValuation specialvärdering är en manuell värdering där vi gör anpassningar baserat på dina egna önskemål. Om du t ex står inför en försäljning av ditt företag och vill ...
Läs merValuation Branschrapport finns tillgänglig i ungefär 300 st olika branscher. Rapporten innehåller information om alla företag inom en ...
Läs merValuation Konkurrentrapport är en konkurrentjämförelse på 16 sidor. Syftet med rapporten är att ge en lättöverskådlig benchmarking av max 5 olika bolag. Rapporten passar bäst ...
Läs merValuation VärdeskapandeAnalys är en rapport med syfte att ge vägledning för att öka värdet på bolaget inför t ex en försäljning. Att göra rätt vägval kan betyda många miljoner i värdeökning ...
Läs merDe företag som har erhållit värdering VVV, VV alternativt V+ kan beställa Certifikat för tryck och webb. Dessa företag är högt värderade jämfört med andra företag inom samma branch och...
Läs merValuation KommunRanking innehåller bokslutsuppgifter och nyckeltal på det egna företaget och 9 olika listor med de 100 bäst presterande företagen inom den egna kommunen. Dessutom ...
Läs merMed Valuation Företagsvärdering använder vi en vetenskapligt erkänd metod för värdering av företag i kombination med effektiva processer. Genom detta underlättar vi hela värderingsarbetet för våra kunder och dessutom kan vi erbjuda en mycket kostnadseffektiv lösning. Vår metod kräver ingen detaljerad information från kunden utan vi hämtar all nödvändig information från offentliga källor. Vi utnyttjar också den senaste tekniken för att ytterligare sänka kostnaderna för kunden. Detta innebär att vi kan erbjuda en kvalificerad företagsvärdering till ett mycket attraktivt pris. Valuation Företagsvärdering levereras till dig som en utförlig rapport med analysen och värderingen av företaget. Och du väljer själv om du vill logga in och hämta din rapport eller om du vill att vi ska skicka en tryckt pappersversion till dig. Digitalt format Med digitalt format får du allt skickat till dig via e-post. Du får rapporten i två olika delar: en detaljerad rapport i PDF-format samt en Excel-fil med bokslutsinformation. Tryckt format Med rapporten i tryckt version får du din företagsvärdering skickad direkt till dig per post. På detta sätt får du allt samlat i ett tryckt kompendium som du enkelt kan ta med dig överallt. Pris: 6 995 kr ex moms Koncern: 9 995 kr ex moms
Valuation Branschrapport finns tillgänglig i ungefär 300 st olika branscher. Rapporten innehåller information om alla företag inom en specifik bransch. Valuation Branschrapport ger en bild över den totala utvecklingen i branschen, jämförelser mellan olika bolag samt information om den ekonomiska utvecklingen i varje enskilt företag.
Rapporten innehåller trendanalyser i branschen, 10 st topplistor över t ex storlek, tillväxt, lönsamhet, utdelningar och värde. Rapporten innehåller också en faktadel med 10 st ekonomiska nyckeltal på respektive företag i branschen från dom 4 senaste åren som t ex en värdeindikator, rating, lönsamhet, tillväxt och utdelningar. Rapporten uppdateras kontinuerligt och 4 digitala samt 2 tryckta leveranser ingår i varje branschpaket.
Priset för paketet är 6 995 kr ex moms.
Valuation VärdeskpandeAnalys riktar sig till företagare som i dagsläget inte ska sälja sitt bolag, men som vill öka värdet till den dag då det är dags att avyttra bolaget. Att göra rätt vägval kan betyda många miljoner i värdeökning jämfört med att driva bolaget vidare som tidigare. Syftet med rapporten är att på ett enkelt och överskådligt vis ge en klar bild över den mest lämpliga strategin för att utveckla värdet på både kort och lång sikt (1-3 år). Rapporten visar hur värdet kommer att utveckla sig om man: – Fortsätter att driva företaget på samma sätt som de två senaste åren (business as usual) – Väljer strategin att satsa på minskade kostnader – Väljer strategin att kapitalrationalisera – Väljer strategin att satsa på ökad tillväxt Genom lättlästa kurvor kan man enkelt avläsa vilken strategi som är bäst under olika tidsperioder. Beroende på när i tiden en eventuell försäljning ska ske får man veta vilken strategi som är bäst för att optimera värdet. Rapporten levereras i både tryckt och digitalt format. Pris: 6 995 kr ex moms Koncern: 9 995 kr ex moms
Många företag har endast ett fåtal konkurrenter. Därför upplevs många andra rapporter på marknaden som alltför generella och innehåller ett för stort antal företag som inte bedriver konkurrerande verksamhet. Valuation Konkurrentrapport innehåller maximalt fem stycken valfria bolag; det egna företaget och fyra andra företag. Syftet med Valuation Konkurrentrapport är att enkelt kunna jämföra det egna bolagets utveckling och värdering med några få utvalda företag med motsvarande verksamhet. Företagen som ingår i respektive rapport skräddarsys efter varje kunds specifika önskemål. I rapporten som är på 16 sidor visas bl a följande: företagens beräknade värden i kronor, P/E-tal, värdet i förhållande till eget kapital samt värde per anställd. Företagens historiska utveckling jämförs också i ett antal diagram som t ex marginaler, avkastning, soliditet och likviditet. Dessutom rankas företagen inbördes efter olika parametrar som exempelvis omsättning, resultat eget kapital och avkastning. Avslutningsvis visas senaste resultat- & balansräkning samt nyckeltal för respektive företag i rapporten. Rapporten levereras i både tryckt och digitalt format. Som tilläggstjänst finns även en “digital bevakning”, vilket innebär att du som kund får en uppdaterad digital version när någon av dina konkurrenter kommer in med ett nytt bokslut. Denna bevakning gäller till dess att det kommit in ett nytt bokslut på ditt eget bolag. Det innebär att du alltid kommer att ha den senaste tillgängliga informationen på företagen i din konkurrentrapport. Pris: 7 995 kr ex moms (exkl. digital bevakning) Koncern: 9 995 kr ex moms (exkl. digital bevakning)
De företag som har erhållit värderating VVV, VV alternativt V+ kan via Guldbolag.se beställa tryckta och digitala ceritfikat. Dessa företag är starkt presterande och högt värderade jämfört med andra företag i din bransch. För att ytterligare tydliggöra bilden av ett företags styrka och prestation har vi valt att gruppera in de bästa företagen i två klasser: Sveriges starkaste företag (VVV) samt Sveriges Guldbolag (VV, V+). Värderingsratingen sätts utifrån:
Certifikatet levereras både i tryckt och digitalt format. Med den html-kod som erhålls kan certifikatet sedan visas på företagets egna hemsida. Läs mer om tryckta och digitala certifikat här. Pris: 4 995 kr ex moms
Valuation KommunRanking innehåller bokslutsuppgifter och nyckeltal på det egna företaget och 9 olika listor med de 100 bäst presterande företagen inom den egna kommunen. Dessutom visas 5 topplistor med de 100 bäst presterande kommunerna i Sverige. Syftet med Valuation Kommunranking är att enkelt kunna jämföra det egna bolagets utveckling med andra företag inom den egna kommunen. I rapporten som är på 21 sidor visas bl a följande: det egna företagets nettoomsättning, marginaler, avkastning och soliditet etc. Dessutom rankas det egna företaget i kommunen efter olika parametrar som exempelvis värde, värdeförändring, tillväxt, omsättning och avkastning etc. I topplistorna med de 100 bäst presterande företagen i kommunen visas t ex listor med tillväxt, marginaler och avkastning etc. I 5 olika topplistor visas de 100 bäst presterande kommunerna i Sverige. Kommunerna rankas efter t ex värdetillväxt och tillväxt antal anställda. Rapporten levereras i både tryckt och digitalt format (PDF och Excel). Pris: 6 995 kr ex moms
Behov av att beräkna värdet av ett företag kan uppkomma i många olika sammanhang. Här nedan presenterar vi några av de vanligaste områdena där vår företagsvärdering kommer till användning. Värdering av eget företag Som egen företagare är det bra att hålla sig uppdaterad på det egna företagets värde. Värdering av konkurrerande företag För att kunna planera för det egna företagets utveckling måste man hålla sig ajour med hur konkurrerande företag utvecklas. Företagsförsäljning Inför en försäljning av ett företag är det viktigt för säljaren att ha en uppfattning om vad företaget är värt. Företagsköp Inför ett företagsköp är det för en potentiell köpare viktigt att undersöka vad företaget är värt. Generationsskifte Inför ett generationsskifte eller i en arvssituation spelar värderingen av företaget en viktig roll. Starta eget Om du planerar att starta eget företag så kan det snabbaste sättet att få en löpande verksamhet vara att köpa ett annat bolag. Detta alternativ ska vägas mot kostnaden för att bygga upp en egen verksamhet från grunden.
I Valuation Företagsvärdering används en värderingsmodell som bygger på att diskontera framtida överavkastningar baserat på tillgängliga redovisningsdata. Den stora fördelen med denna metod jämfört med andra är att den bygger på den jämförelsevisa stabiliteten hos redovisningsmått. Andra metoder utgår vanligen från kassaflödesmått vilket får anses mera osäkert eftersom detaljerade framtida prognoser är svåra att göra.
Andra redovisningsbaserade modeller har ofta sitt ursprung i kassaflödesmodeller men är omskrivningar av dessa för att det ska vara möjligt att använda redovisningsinformation direkt i modellen. Detta innebär också att fokus i dessa modeller är på värdeskapandet i företaget snarare än på hur vinstmedlen används. Redovisningsmått är ofta mer stabila än vad kassaflöden är och det underlättar möjligheten att prognostisera framtida utfall.
Till denna typ hör modellen för diskontering av utdelning respektive modellen med fria kassaflöden. Dessa modeller ligger närmast den vedertagna värderingslogikens grund, nämligen att diskontera kassaflöden. Det finns dock problem med dessa modeller. Kassaflöden varierar ofta kraftigt över tiden och det gör dem svåra att prognostisera. Modellen med diskontering av utdelningar fokuserar på utdelningar till aktieägarna i bolaget, det vill säga vad som görs med intjänade medel i företaget. Värdeskapandet blir då inte synligt.
Relativvärderingsmodeller, t ex P/e-tal och liknande nyckeltal, använder mycket lite information för att komma fram till en värdering. Detta medför att värderingen tenderar att bli osäker. Begreppet relativvärdering syftar på att dessa modeller kan fungera för att jämföra liknande företag. Relativmetoder kan då belysa om ett företag är över- eller undervärderat relativt ett annat företag.